Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Fuerzas aéreas de todo el mundo y elementos que las componen

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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor MAC2 el Vie Nov 16, 2018 7:43 pm

Roberto Montesa escribió:
MAC2 escribió:
Claramente vamos al FCAS de cabeza y al final los brutis se uniran, solos no van a poder.


Osea que la cosa para 2040, minimo

¿El F-35B como favorito de un 5ª?, traducción mía, un escuadron 18/24 unidades, de uso mixto EdA/Floan, y por supuesto la 9ª Escuadrilla dada de baja.


:b9 :b9 :b9 :b9 :b9


Spain has said that its Future Combat Air System (FCAS) plans comprise three parts made up of about 50 legacy Tranche 2 and Tranche 3 Eurofighter Typhoons that have been upgraded to network with a fifth-generation aircraft; a new fifth-generation aircraft (type and numbers to be decided, although likely to be the Lockheed Martin F-35B Lightning II Joint Strike Fighter to also satisfy a naval carrier requirement); and an unmanned combat aerial vehicle (type and numbers to be decided).

https://www.janes.com/article/84597/spa ... ticipation
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor champi el Dom Nov 18, 2018 12:55 pm

Maqueta rusa de lo que podría ser un nuevo diseño (o no...): https://defence-blog.com/news/russia-ac ... r-jet.html
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor champi el Lun Nov 19, 2018 10:45 pm

Parece ser que Dassault y Airbus presentarán en breve su propuesta para comenzar a trabajar en el nuevo avión de combate (NGF): https://www.reuters.com/article/us-airb ... SKCN1NL25E

El contrato inicial se podría firmar tan pronto como en enero.Además, el contrato para desarrollar el nuevo motor debería ir aparte según declaraciones de un ejecutivo de MTU.
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Orel el Mar Nov 20, 2018 10:17 pm

Parece ser que Dassault y Airbus presentarán en breve su propuesta para comenzar a trabajar en el nuevo avión de combate (NGF):
https://www.reuters.com/article/us-airb ... SKCN1NL25E

Y tras la noticia de champi de ayer, la de hoy: Francia y Alemania han acordado hoy comenzar los estudios de diseño del nuevo caza, así como el lanzamiento de demostradores (de avión y de motor) a mediados de 2019:
https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKCN1NP28Y

Saludos
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Orel el Vie Nov 23, 2018 9:53 am

Francia y Alemania han acordado hoy comenzar los estudios de diseño del nuevo caza, así como el lanzamiento de demostradores (de avión y de motor) a mediados de 2019:
https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKCN1NP28Y

Y aquí abajo "traducción" de esa noticia, nada nuevo:
https://www.infodefensa.com/mundo/2018/ ... enero.html
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Orel el Jue Dic 06, 2018 2:15 pm

Sobre la propuesta de Airbus para el "manned-unmanned teaming" del FCAS, el "remote carrier":
https://sldinfo.com/wp-content/uploads/ ... age_09.jpg
https://sldinfo.com/2018/11/extending-c ... ence-2018/

Y sobre la visión FCAS de Airbus, extractos de la última revista Eurofighter World: https://www.eurofighter.com/files/magaz ... 018-11.pdf
...Besides developing a new fighter or new unmanned air systems like the EURO Male, it’s important to make existing ones smarter with a disruptive approach. For example, a future smart Multi-Role Transport Tanker (MRTT) – a persistent platform close to the battlespace — could contribute not only by giving fuel, but also be a contributor in the intelligence, surveillance and reconnaissance-processing, exploitation, and dissemination (ISR-PED) cycle by filtering information through AI analytics and pushing relevant intelligence back into the forward battlespace. And all these will be connected through a joint IT and Communication network, distributing and managing the information between the platforms. In the end it’s not a new fighter which will replace an existing fighter — it will be a whole new connected system.

We believe there are four key elements that will be the building blocks of development of new technology.
- The first one is the existing fleet of combat aircraft, the Eurofighter and others, which will need to be upgraded to new levels to face new threats.
- The second is a new fighter, which will have new technologies, with things like a new approach to propulsion, stealth, new sensor and communications capability and new cockpit design that will allow the management of complex tasks in a distributed C2 environment.
- The third element is around unmanned systems, where we’ll have to invest in technology linked to automation, mission systems, swarming and connectivity.
- The final driver of new technologies is around IT and communication technologies, the way we manage networks and the way we handle very large amounts of data. We will look at technology like artificial intelligence that will support decision-making in the system to ensure pilots don’t drown in data whilst at the same time increasing their situational awareness.

Developing a so-called ‘Combat Cloud Eco-system’ where a range of networked fighters and other assets are all communicating and sharing information is a fundamental shift. We aren’t simply talking interoperability, where you define some protocols and standards to exchange information, but rather a future of full integration. Here all the systems will be integrated and the level of exchange of data will be much higher. The crucial point is this: the way you handle information will be the main differentiator between winning or losing in a battlespace.

Airbus has already started working on manned and unnamed teaming... In the future we will see manned and unmanned teaming as standard. That’s linking the platforms which are currently being developed, like Euro-MALE. They will provide information and support the tactical combat parts of FCAS. However, we suggest there will be another type of manned and unmanned teaming. This is for very specific scenarios, in denied environment combat missions for example. Here you’ll see a combination of smaller unmanned assets working with a fighter aircraft. At Airbus we call them a ‘remote carrier’, because the unmanned assets will carry some of the fighter’s capabilities remotely.

The remote carrier concept is the logical conclusion when you think about the level of threat constantly or exponentially increasing over time. Given that reality you would not be able to develop an aircraft to fully answer these very high-end threat scenarios because it would drive the complexity of the aircraft to levels which are non-fundable and are not realistic. The only way to respond is by combining assets. The sophisticated fighter aircraft combined with external unmanned systems that can perform a wide range of missions — be it kinetic or non-kinetic, from tactical to strategic level missions.
Combining assets will give flexibility to the system and will also have the very simple effect of saturating enemy defences through force mass, while limiting the risk for operators and with reasonable economic efforts.
The other advantage of this approach is that the development and upgrade cycles for a fighter aircraft are relatively long, whereas the threats will constantly evolve. The cycles that we expect for a remote carrier are much shorter. You can evolve the capabilities of the whole system by developing new remote carriers, in turn they will extend the capabilities of the aircraft. It makes the system both upgradable and scalable. In the process it protects the pilot and multiplies the impact of the attack and also, by downloading some capabilities from the fighter to the remote carrier, it increases mission efficiency.
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor champi el Dom Dic 16, 2018 1:37 pm

Documento de la CBO estadounidense sobre el coste de reemplazar la actual flota de aviones de combate: https://www.cbo.gov/system/files?file=2 ... unding.pdf

Aunque realmente poco hay más que intenciones, ya se atreven a predecir algunas cosas sobre el Penetrating Counter Air (pág. 8 ). Este programa sería el destinado a producir un sustituto para el F-15C/D y F-22 que debería entrar en servicio a mitad de la década de 2030, y se acabaría de entregar en 2050. La CBO estima el coste de aquisición por unidad en unos $300 millones para unas 414 unidades.

Entre las características destacarían más alcance y carga, mejores sensores y capacidades furtivas. Sin embargo, el alto coste de desarrollar y adquirir una plataforma con estas tecnologías podría hacer fracasar el proyecto.

Uno de los documentos en los que se basa para hacer estas estimacines, es el "Air Superiority 2030 Flight Plan" de 2016, en el que ya se menciona el PCA (pág. 6): https://www.af.mil/Portals/1/documents/ ... 20Plan.pdf
Find, Fix, Track, and Assess
...
3. Penetrating Counterair (PCA). Capability development efforts for PCA will focus on maximizing tradeoffs between range, payload, survivability, lethality, affordability, and supportability. While PCA capability will certainly have a role in targeting and engaging, it also has a signifcant role as a node in the network, providing data from its penetrating sensors to enable employment using either stand-off or stand-in weapons. As part of this effort, the Air Force should proceed with a formal AoA in 2017 for a PCA capability. Consistent with an agile acquisition mindset designed to deliver the right capability on the required timeline, this AoA will include options to leverage rapid development and prototyping in order to keep ahead of the threat
...
Target and Engage
...
2. PCA. In addition to F2TA capabilities above, the penetrating capabilities of PCA will allow the stand-in application of kinetic and non-kinetic effects from the air domain.
...
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Orel el Dom Dic 16, 2018 1:44 pm

Gracias champi. Relacionado con lo que puse en el tema de la quinta el viernes, citando ese documento dela CBO: "y la USAF con presupuesto insuficiente para sustituir los cazas que van entrando en años: https://www.flightglobal.com/news/artic ... in-454408/
Es lo bueno de ir comentando aquí lo que depara la sexta, que nos van dando una idea. La quinta generación empezó a gestarse cuando aún era niño. La sexta es la primera que veo nacer siendo consciente.
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Orel el Lun Dic 17, 2018 9:04 pm

:arrow: Un artículo sobre los diseños de sexta referidos en EEUU:
https://www.defensenews.com/digital-sho ... r-designs/

:arrow: Y noticia que viene de lo que pusiste, champi, el auditor jefe avisa de que el nuevo sexta podría costar 3 veces lo que un F-35 (300 millones de dólares):
https://www.defensenews.com/air/2018/12 ... e-fighter/

Imagen
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor champi el Mié Dic 26, 2018 7:04 pm

Vamos ahora con el sustituto del F/A-18E/F, el NGAD ("Next Generation Air Dominance Fighter"): https://twitter.com/MIL_STD/status/1077621491477475329
Imagen

Debería llegar a principios de la década de 2030, mientras que los Super Hornet se retirarían definitivamente en 2040. Recordemos que la RFI la lanzó la US Navy ya en 2012 como F/A-XX. Evidentemente el calendario es demasiado ambicioso, aunque el hecho de que posiblemente se trate de un avión no tripulado, y que las características furtivas o de alta velocidad no son tan exigentes como para la USAF, podría acelerar su desarrollo.
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Pedro Gómez el Jue Dic 27, 2018 7:07 am

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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor evol el Jue Dic 27, 2018 7:31 am

¿Podría alguien con conocimientos de aeronáutica explicarnos porqué están desapareciendo de los diseños futuros las derivas....??????
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Tercio norte el Jue Dic 27, 2018 10:30 am

evol escribió:¿Podría alguien con conocimientos de aeronáutica explicarnos porqué están desapareciendo de los diseños futuros las derivas....??????


Porque reduce mucho la firma radar, el problema es que comprometes el manejo del avión y tienes que compensar el "trabajo" de la deriva con el resto de las superficies de control y software, lo cual es tremendamente complicado, sobre todo si quieres que sea tan maniobrable como los cazas actuales, o mas.
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor Orel el Jue Dic 27, 2018 11:14 am

Evol, es por lo que explica Tercio de la furtividad. Ahí se aplicará toda la evolución que se está teniendo en toberas vectoriales, en software/IA de control de vuelo (recordemos UAS autónomos), en aleaciones metálicas con memoria que permiten doblar superficies de control como alas (https://newatlas.com/nasa-wings-memory-alloy/53053/ , https://newatlas.com/nasa-shape-memory- ... est/56042/ )
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Re: Cazas futuros, la sexta 6ª generación

Notapor evol el Jue Dic 27, 2018 8:57 pm

Entiendo, ¡gracias por las explicaciones y aclaraciones!.....Imagino que para los ingenieros aeronáuticos debe de ser un quebradero de cabeza cambiar la filosofía de los aviones que llevan diseñando desde el comienzo de la aviación, y si,m ya se que existen "alas volantes", pero como decís el problema debe de ser la maniobrabilidad....
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