Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Fuerzas aéreas de todo el mundo y elementos que las componen

Moderadores: Lepanto, poliorcetes, Edu, Orel

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Orel el Mié Abr 28, 2010 3:47 pm

Entre tanta noticia referente al desarrollo de nuevos UAVs, os pongo ésta por lo curioso del nombre del nuevo bicho: se trata de un VTUAV israelí­ llamado... Picador. Toma ya :wink:

http://www.flightglobal.com/articles/20 ... r-uav.html
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Orel el Vie Abr 30, 2010 2:20 pm

Noticia sobre proyecto UAV español y relacionado en parte con el tema del pico del petróleo:
El INTA integrará un UAV con pilas de combustible en mayo

Imagen

29/04/2010 (Infodefensa.com) Madrid
El Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial (INTA) tiene previsto comenzar en mayo con la integración final en el prototipo de vuelo de su primer UAV de pilas de combustible, más conocido como proyecto AVIZOR, según el Boletí­n de Observación Tecnológica en Defensa.

La revista, que publica la dirección general de Armamento y Material del Ministerio de Defensa español, explica en su último número que los técnicos del INTA están realizando diferentes ensayos tanto del sistema de pila de combustible como del sistema de almacenamiento en sus instalaciones del Área de Energí­as Renovables.

"Se han realizado los ensayos del motor eléctrico en las instalaciones del Servicio de Actuación de Motor y Vehí­culos del INTA y se están realizando diferentes trabajos relacionados con la integración de todos los equipos en el modelo de pruebas del proyecto", afirma Graciano Martí­nez Fuente en el artí­culo citado.

Imagen

El proyecto AVIZOR consiste en sustituir en los en los vehí­culos aéreos no tripulados desarrollados por el INTA para misiones de vigilancia y observación (SIVA) el sistema de propulsión convencional por uno basado en pilas de combustible tipo PEM (Proton Exhange Membrane).

Este sistema con motor eléctrico tiene como principales ventajas: Baja detectabilidad, alta disponibilidad, alta eficiencia, bajos niveles de mantenimiento y bajos niveles de contaminación, entre otras.

El prototipo en que trabajan los técnicos del INTA tiene un peso máximo del avión es de 300 kg, la autonomí­a de aproximadamente 1 hora y una altura máxima de entre 1.000 y 3.000 m.

El sistema de pila de combustible a instalar en el AVIZOR consta de:

- Un stack o apilamiento de celdas de combustible, con una potencia media máxima de 27 kW, trabajando en modo dead-end
- Un sistema de refrigeración con agua desionizada como refrigerante con capacidad de disipar 22kW con un caudal de 1900 l/h
- Utilización de oxigeno como oxidante, evitando la utilización de compresor de aire y sistema de humificación de gases, y
- Un sistema auxiliar de energí­a formado por 110 baterí­as ion-litio capaz de aportar una potencia de 8kW durante dos minutos.

Imagen

Para esta aplicación, se considerarán solamente motores sin escobillas o brushless, ya que, de esta manera ocasional, los escobillas pueden ser peligrosas en presencia de gases de las caracterí­sticas del hidrógeno y oxigeno.

El motor eléctrico proporciona una potencia de 30 kW en funcionamiento continuo, pudiendo suministrar 50 kW durante aproximadamente 90 segundos.
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Voronezh el Lun May 03, 2010 1:43 pm

Un librito en pdf interesante sobre UAS (Unmanned Aircraft system).
UAS, Sobre su integracion en el espacio aereo no Segregado de ministerio de Defensa.
El hombre se hace civilizado no en proporción a su disposición para creer, sino en proporción a su facilidad para dudar.Henry Louis Mencken
Avatar de Usuario
Voronezh
 
Mensajes: 4285
Registrado: Sab Jun 11, 2005 3:51 pm
Ubicación: Burpelson AFB

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor champi el Mar May 04, 2010 5:03 pm

Northrop Grumman y Bell se unen para ofrecer el Bell 407 sin piloto: http://www.irconnect.com/noc/press/page ... l?d=190323
* Northrop Grumman (NYSE:NOC) and Bell Helicopter, a Textron Company (NYSE:TXT) have joined forces to develop and demonstrate Fire-X, a new medium-range vertical unmanned aerial system (VUAS).

* The Fire-X system integrates the mature unmanned systems architecture developed in the U.S. Navy's MQ-8B Fire Scout program with the Bell 407 helicopter, an FAA-certified helicopter that's been in commercial service since 1996.

* Fire-X represents Northrop Grumman's entry in an anticipated competition by the U.S. Navy in 2011 to demonstrate a new medium-range UAS.

* Fire-X's first flight is expected by the end of CY2010. The development and demonstration program is being funded entirely by Northrop Grumman and Bell Helicopter.

* Fire-X will carry ISR sensors, but will also offer military users enhanced cargo hauling, payload, and endurance capabilities. It is being designed to operate with nearly any type of current or future military standards-based control segment, including the Navy's Tactical Control Station, and the U.S. Army's One System® ground control station

* Fire-X will be backed by Bell Helicopter's global logistics support, training, and industry-leading customer service. Bell's customer service has been rated number one for the last 16 years.

Nuevo MALE, esta vez desde Turquí­a: http://www.aviationweek.com/aw/blogs/de ... d=blogDest
Addressing the growing demand for tactical, medium altitude long endurance (MALE) UAV platforms, TAI (Turkish Aerospace Industries) has unveiled its latest UAV called TIHA. The new TIHA weighs 1,500 kg (maximum takeoff weight) and has a wingspan of 17 meters.

Imagen

Configured to carry multiple payloads weighing up to 250 kg, the TIHA carries 250 kg of fuel, enabling a 24 hour mission at an altitude of 30,000 feet. The TIHA will be able to cruise at a speed of 250 knots. The TIHA system is developed for day and night missions, providing real-time image intelligence for surveillance as well as detection, identification and tracking of fixed and moving targets.

General Atomics ofrece el Predator C navalizado para la Navy: http://www.ga-asi.com/news_events/index ... d=1&id=285
NAVY LEAGUE SEA AIR SPACE, WASHINGTON '' 3 May 2010 '' General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA‑ASI), a leading manufacturer of unmanned aircraft systems (UAS), tactical reconnaissance radars, and surveillance systems, today introduced Sea AvengerTM, a carrier-based derivative of its Predator® C Avenger® UAS, to fulfill the U.S. Navy's need for an unmanned carrier-launched airborne surveillance and strike (UCLASS) system. The company formally proposed Sea Avenger to the Naval Air Systems Command (NAVAIR) via a Request for Information (RFI) submitted on 30 April.
...
Like Predator C Avenger, Sea Avenger presents a low-risk, high technology ready procurement option as it leverages more than 18 years of Predator-series UAS development, manufacturing, and system support, along with one million flight hours of operational experience. In addition, many Predator-series elements, components, and subsystems already provide mature, proven, and affordable mission capabilities desired by the Navy for a UCLASS system.

Anticipating a future requirement for a carrier-based UAS, GA-ASI designed specific features into its Predator C Avenger to facilitate subsequent development of an aircraft uniquely suitable for carrier operations that would also integrate seamlessly into the carrier air wing. These include a highly fuel-efficient engine and inlet design, retractable electro-optical/infrared (EO/IR) sensor, internal weapons bay, and folding wings. The aircraft's structure was also designed with the flexibility to accommodate carrier suitable landing gear, tail hook, drag devices, and other provisions for carrier operations.

Israel lanza el Elbit 900: http://www.flightglobal.com/articles/20 ... 0-uav.html
Elbit Systems has secured the launch order for its new Hermes 900 unmanned air vehicle, with the purchase forming part of a roughly $50 million deal with the Israeli defence ministry.
Also covering a further batch of smaller Hermes 450s, the contract will lead to deliveries over the next three years, says Elbit.

Based on the Israeli company's Hermes 450 design, which has now accumulated more than 170,000 flight hours, the Hermes 900 can operate at altitudes above 30,000ft (9,150m).
...
First flown in Israel last December, the tactical UAV has a wingspan of 15m and a maximum take-off weight of 1,100kg (2,420lb), including a payload of up to 300kg.

Imagen

La verdad es que el modelo turco tiene un cierto parecido con éste cej1
champi
Moderador
 
Mensajes: 13626
Registrado: Vie Nov 21, 2008 10:53 pm

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Orel el Vie May 07, 2010 4:58 pm

En parte relacionado con el concepto que cité hace unas semanas de Vehí­culos Opcionalmente Tripulados (OPVs):
Northrop y Bell se asocian para desarrollar una versión no tripulada del Bel 407

Northrop Grumman y Bel Helicopter van a desarrollar conjuntamente este año un helicóptero no tripulado para el mercado militar.

El plan de las compañí­as para desarrollar una versión no tripulada del Bell 407 fue anunciado el lunes en el mitin anual de la Liga Naval en Washington. El anuncio coincidió con una solicitación formal de información de la US Navy sobre posibles sistemas no tripulados de despegue y aterrizaje vertical.

Imagen

El programa, que por ahora se le conoce como “Fire-X”, usará los controles que Northrop ha desarrollado estos últimos años para el VTUAV MQ-8B Fire Scout en el mayor y más capaz helicóptero de Bell. “Parece que la Navy quiere un UAV más capaz en el futuro”dijo un ejecutivo de Northrop. Combinando el sistema no tripulado “demostrado y probado”de Northrop con el Bell 407 da a los socios una solución de bajo costo y bajo riesgo para demostrar la capacidad a las Fuerzas Armadas. El US Army también está interesado en usar helicópteros no tripulados para reconocimiento, combate y abastecimiento.

http://www.star-telegram.com/2010/05/03 ... drone.html
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Voronezh el Vie May 07, 2010 5:17 pm

ya comienza a dar miedo esto de las maquinas no tripuladas. :a4 :mrgreen:
El hombre se hace civilizado no en proporción a su disposición para creer, sino en proporción a su facilidad para dudar.Henry Louis Mencken
Avatar de Usuario
Voronezh
 
Mensajes: 4285
Registrado: Sab Jun 11, 2005 3:51 pm
Ubicación: Burpelson AFB

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Lepanto el Sab May 08, 2010 4:54 pm

Sobre todo si es de rescate y cuando estas dentro y despegas ves que no hay pilotos. :a5 :a5 :a5
¡¡ Además del foro, tenemos un podcast, óyelo !!
https://www.ivoox.com/podcast-portierra ... 223_1.html

y recuerda nuestro patreon para actualizar el foro y crecer
https://www.patreon.com/portierramaryaire
Avatar de Usuario
Lepanto
Moderador
 
Mensajes: 17471
Registrado: Sab Feb 12, 2005 11:31 pm

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor polluelo el Sab May 08, 2010 5:12 pm

Y yo me pregunto, ¿que se gana con este tipo de cacharros?

Porque hacer uno sin ninguna de las cosas que tiene que llevar por ser tripulado supone una ganancia de peso y sencillez fuera de toda duda, pero hacer uno no tripulado para añadirle cosas y acabar teniendo uno no tripulado pero sin esas ventajas no termino de entenderlo.
polluelo
 
Mensajes: 5253
Registrado: Lun Mar 14, 2005 12:12 pm

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor goleco el Sab May 08, 2010 5:38 pm

En relacion con lo de los UAV para la armada, ya se que no es lo mismo, que es caro, algo excesivo etc..... etc....., pero el MQ-8 Fire Scout no seria una mejor solucion teniendo en cuenta que podria operar desde las fragatas sin necesidad de artilugios para lanzarlos ni para recogerlos, y ademas pueden ir armados??
Avatar de Usuario
goleco
 
Mensajes: 198
Registrado: Mar Ene 08, 2008 4:20 am

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor champi el Lun May 10, 2010 8:45 pm

El U.S. Army supera el millón de horas de vuelo con UAVs: http://www.defense-aerospace.com/articl ... hours.html
The US Army surpassed the one million UAV flight hour mark in April, and is now flying up to 25,000 UAV flight hours per month in support of combat operations in Afghanistan and Iraq.
...
The hand-held Raven UAS, medium-altitude Extended Range Multi-Purpose (ERMP) UAS and the hover-and-stare, two-foot long, vertical take-off gas-powered Micro Air Vehicle (gMAV) are among the new UAVs added to the fleet in the last seven to eight years; the Army now operates 87 Shadow UAS systems, 6 Hunter systems, 9 ERMP variants, 1,300 Raven systems and 16 gMAV systems.

Boeing revela el Phantom Ray: http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1202
ST. LOUIS, May 10, 2010 -- The Boeing Company [NYSE: BA] today unveiled the fighter-sized Phantom Ray unmanned airborne system, a test bed for advanced technologies.

“We are on a fast track, and first flight is in sight,”said Darryl Davis, president of Boeing Phantom Works. “Phantom Ray is on schedule to fly in December, about two years after this project began. This is a tremendous accomplishment for Boeing and the Phantom Ray team.”

Phantom Ray is scheduled to begin taxi tests this summer. The first flight in December will be followed by up to nine additional flights over approximately six months. Phantom Ray is designed to support potential missions that may include intelligence, surveillance and reconnaissance; suppression of enemy air defenses; electronic attack; strike; and autonomous aerial refueling.


Alemania reanuda los vuelos con el Herón en Afganistán después del incidente en la pista de carreteo: http://www.defpro.com/daily/details/567/
07:40 GMT, May 10, 2010 defpro.com | Despite having been deployed to Afghanistan since 17 May, the German Armed Forces‘ newest reconnaissance asset, the Heron 1 unmanned aerial vehicle (UAV) has only had few chances to take a glimpse of the country from above. The is basically due to a minor incident at the end of the unmanned aircraft's first flight: after having completed a successful flight and landing, the taxiing Heron collided for, so far, undisclosed reasons with a parking C-160 transport aircraft, damaging both aircraft. Since 29 April, the German ISAF troops resumed flight operations with the Heron and carry out initial trials, scheduled to last for several weeks.

As the German Ministry of Defence (MoD) recently explained, portraying the UAV's current activities in Afghanistan, the trials are to prove whether the system meets the performance requirements and will deepen the operators' experience of the planned operational procedures. As soon as the trials have been successfully completed, the Heron is to be transferred to its daily intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) duty with the ISAF troops in northern Afghanistan.

The Bundeswehr has leased three Heron 1 systems, including four ground stations, form Israel's IAI for an initial one-year period with an option for a two-year extension. The Heron's have been selected as an “interim solution”for Germany's SAATEG project (imaging surveillance system for the depth of the deployment theatre), for which the Bundeswehr also considered to buy the US MQ-9 Reaper (formally Predator B) of a “domestic”solution by EADS. However, both alternatives were considered too expensive which in consequence led to the leasing of the Israeli unmanned air system (UAS).

Un saludo.
champi
Moderador
 
Mensajes: 13626
Registrado: Vie Nov 21, 2008 10:53 pm

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor champi el Mar May 11, 2010 3:38 pm

Sagem avanza en el desarrollo del Patroller: http://www.flightglobal.com/articles/20 ... tests.html
By Craig Hoyle

Sagem will move its Patroller unmanned air vehicle to the French air force's Istres flight-test centre this week, having recently completed a third series of trials with the developmental system.
...
Flight tests conducted from Cergy-Pontoise airfield near Paris from 22-30 April validated the design's triple-redundant avionics equipment and showcased the performance of its Sagem Euroflir electro-optical/infrared sensor and Ku-band datalink.
...
An operational version of the medium-altitude, long-endurance UAV would offer operators a mission endurance of 20-30h, with the type to fly at up to 25,000ft (7,620m).

"Patroller meets virtually all French requirements for long-endurance drones, at a reasonable cost," says Sagem. Future system options include the addition of satellite communication equipment, pod-mounted sensors and potentially air-launched weapons, it adds.

Imagen

El Pentágono adquiere más Raven: http://www.defense-aerospace.com/articl ... -uavs.html
(Source: US Department of Defense; issued May 10, 2010)

AeroVironment, Inc., Simi Valley, Calif., was awarded a $11,198,967 firm-fixed-price contract to definitize and exercise not-to-exceed fiscal 2010 option for 113 full rate production Raven systems, 113 Raven initial spare packages, and Raven engineering services.

This effort procures 63 Raven systems; 63 Raven initial spare packages; Raven engineering services; and logistics support for the family of systems proof of principle.

Work is to be performed in Simi Valley, Calif., with an estimated completion date of Jan. 30, 2011. One bid was solicited with one bid received.
champi
Moderador
 
Mensajes: 13626
Registrado: Vie Nov 21, 2008 10:53 pm

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Orel el Mié May 12, 2010 3:14 pm

Boeing presenta el demostrador no tripulado Phantom Ray

Boeing presentó hoy el Phantom Ray, un UAV con el tamaño de un caza que es un demonstrador de tecnologí­as avanzadas. Todo va según el plan y se espera que vuele en diciembre, dos años después de que empezara el proyecto. Phatom Ray empezará haciendo pruebas de taxi este verano, y el vuelo en diciembre será el primero de diez que se efectuaran en los seis meses siguientes. Phatom Ray se ha diseñado para que pueda realizar misiones que incluyan la inteligencia, vigilancia y reconocimiento (ISR), la supresión de defensas aéreas enemigas, guerra electrónica, ataque, y reabastecimiento de combustible en vuelo.

Imagen

Los primeros vuelos probaran sus cualidades de vuelo y después los sistemas y misiones a ser probados dependerán de las necesidades futuras de las fuerzas armadas. Phatom Ray es un desarrollo basado en el X-45C y ha sido construido por la división Phantom Works de Boeing

Fuente: http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1202
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Orel el Lun May 17, 2010 11:05 am

Una breve reflexión:
Me he dado cuenta de una tonterí­a pero querí­a exponerla:

Mientras los cazas han sido y sigan siendo pilotados, es innegable que por mucha tecnologí­a que porten, quien vuela esas maravillas son humanos, y son estos el factor más importante y a tener en cuenta. Porque ellos, los pilotos, son quienes deben saber sacar el máximo jugo al caza. Ya sabemos lo que puede suponer el enfrentamiento entre un caza desfasado pero con un piloto veterano y un mega-caza ultramoderno pero pilotado por un novato.
Y eso incluso a pesar de ser los cazas cada vez más "ordenadores volantes" con un piloto dentro casi "de rebote" que dirí­an alhunos.

Por tanto a veces es cierto que nos cegamos en los foros (y otros medios) a comparar prestaciones y tecnologí­as (que si radares, que si motores, que si ECM) obviando el factor humano (ergonomí­a, interfaz hombre-máquina, entrenamiento,...)

Dicho factor es además el más difí­cil de medir y de conocer (y es donde más intervendrí­an las entrevistas personales con aquellos que hayan experimentado los distintos aviones. Toda esa info es muy escasas o clasificada.)

Pero, y de ahí­ que lo haya puesto en este tema, en el futuro, cuando los UCAVs se generalicen (al menos a la par con los pilotados) sí­ se podrán hacer comparaciones más objetivas, más "asépticas"... vamos, que las "comparaciones de foro" tí­picas de cifras serán algo más acertadas ya que no influirá ni mucho menos tantí­simo el factor humano (o nada de nada).

Y era esa mi reflexión: en el futuro con los UCAVs, las "comparaciones tí­picas de foro" serán, digamos, menos "ridí­culas", tendrán más sentido, al descontar la figura clave del piloto :wink:

Un saludo
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor Orel el Jue May 20, 2010 1:19 pm

El US Army empieza a usar aerostatos en Afganistán

El US Army ha empezado a usar aerostatos en Afganistán para vigilar los alrededores de sus bases. El Sistema de Vigilancia Persistente usa un aerostato, conectado por un cable a la estación de control en tierra, que porta cámaras dí­a/noche que permiten vigilar el perí­metro de la base. Ya hay siete sistemas instalados en Afganistán y se espera que el número llegue a 31 a finales de este año. Los sistemas están siendo operados por contratistas civiles. Por ahora los aerostatos están equipados con el sensor MX-15, de múltiples campos de visión y aumentos, pero se prevé que en el futuro se añadan otros sensores.

Imagen

http://www.aolnews.com/nation/article/p ... n/19482198
http://www.lockheedmartin.com/products/ ... index.html
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: Aviones sin piloto (UAV, UCAV, drone)

Notapor champi el Jue May 20, 2010 9:14 pm

Shadows para Suecia: http://www.defpro.com/news/details/15388/
14:11 GMT, May 20, 2010 HUNT VALLEY, Md. | AAI Corporation, an operating unit of Textron Systems, a Textron Inc. (NYSE: TXT) company, announced today that Sweden's lead system integrator, Saab AB (publ), has selected AAI's Shadow 200 Tactical Unmanned Aircraft System (TUAS) for use by the Swedish armed forces. As the winner of a competition conducted by Saab on behalf of the Swedish Ministry of Defence, AAI has contracted to provide two Shadow 200 systems and associated services under the $31.4 million award.

Cada sistema $15,7 millones. Por otro lado, este UAV ya ha superado las 500.000 horas de vuelo: http://www.defense-aerospace.com/articl ... hours.html
(Source: Textron Systems; issued May 19, 2010)

HUNT VALLEY, Md. --- AAI Corporation, an operating unit of Textron Systems, a Textron Inc. company, announced today that its Shadow Tactical Unmanned Aircraft Systems (TUAS) have amassed a record 500,000 flight hours, roughly 90 percent of which have been in support of U.S. Army and Marine Corps combat operations in Iraq and Afghanistan.

Más contratos, en este caso para el Global Hawk: http://www.defense.gov/contracts/contra ... actid=4283
Northrop Grumman Systems Corp., Integrated Systems Air Combat Systems, San Diego, Calif., was awarded a $303,337,052 contract which will provide production of two Global Hawk Block 30 air vehicles, two Global Hawk Block 40 air vehicles, and related program sustaining support efforts. At this time, $17,681,554 has been obligated. 303 AESG/SYK, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity (FA8620-09-C-4001 P0004).
...
Northrop Grumman Systems Corp., San Diego, Calif., was awarded a $30,000,000 contract which will provide for congressionally mandated advance procurement long-lead associated with two Block 30 and two Block 40 Global Hawk air vehicles; two in-line airborne signals intelligence payloads; two multi-platform radar technology insertion program sensors; two in-line sensors; and other items and activities required to protect the production schedule for Lot 10. At this time, the entire amount has been obligated. 303 AESG/SYK, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity (FA8620-10-C-4000).

Cada uno a $76 millones.
Nuevo contrato ganado por General Atomics: http://www.defense-aerospace.com/articl ... e-uav.html
General Atomics Aeronautical Systems, Inc., Poway, Calif., was awarded on May 14 a $195,510,000 fixed-price-incentive-fee contract for the procurement of supplemental hardware, low-rate initial production in support of the Extended Range Multi-Purpose Unmanned Aircraft System and hardware in support of Communications-Electronic Research Development and Engineering Center.

Los Reaper británicos alcanzan las 10.000 horas sobre Afganistán: http://www.defense-aerospace.com/articl ... istan.html
The RAF's Reaper programme has achieved the milestone of providing more than 10,000 hours of armed overwatch in support of UK and coalition forces in Afghanistan.

The UK Reaper Remotely Piloted Air System (RPAS) has been deployed to Afghanistan since October 2007 and provides a persistent, armed intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) capability.

Since November 2009, Reaper has been supporting operations 24-hours-a-day and more Reaper Remotely Piloted Aircraft are planned to be delivered later this year.
champi
Moderador
 
Mensajes: 13626
Registrado: Vie Nov 21, 2008 10:53 pm

PrevioSiguiente

Volver a Fuerzas aéreas

¿Quién está conectado?

Usuarios navegando por este Foro: No hay usuarios registrados visitando el Foro y 0 invitados