F-35 Lightning II

Fuerzas aéreas de todo el mundo y elementos que las componen

Moderadores: Lepanto, poliorcetes, Edu, Orel

Re: F-35 Lightning II

Notapor Orel el Mar Oct 23, 2012 10:53 pm

Cuánto retraso, ¿no? Para ser el primer lanzamiento de pruebas de una bomba y de un misil han pasado 6 años desde el primer vuelo del F-35 y doce desde el primero del X-35!
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: F-35 Lightning II

Notapor champi el Jue Nov 01, 2012 8:40 am

Sobre la escalada de precios en Holanda, Canadá e Italia: http://www.defense-aerospace.com/articl ... anada.html

En el caso de Holada se proporciona un gráfico muy significativo de un estudio oficial publicado el día 25:

Imagen
(Source: Algemene Rekenkamer, Dutch MoD for data)

A estos costes habría que sumar otros indirectos, como por ejemplo tener que alargar la vida de los F-16.

A pesar de esto el informe dice que terminar el programa hoy no solo no traería ningún beneficio (hay que comprarse un caza sí o sí), si no que habría que habría que afrontar multas y tirar con los €1.200 millones ya gastados.

Por su parte, Italia se queja de los retornos. A día de hoy ha invertido de €2.000 a €2.250 millones y sólo ha recibido $631 millones en contratos. También se quejan de que no van a ser capaces de absorver la mano de obra del Eurofighter (11.000 trabajadores) cuando este programa termine.

Canadá sigue con su bronca particular en el parlamento y piden otra auditoría.

Vamos ahora con algo interesante. LM actualiza los progresos del F-35: http://www.codeonemagazine.com/f35_arti ... tem_id=111
By Sydney Carroll Posted 30 October 2012 TAGS: F-35 Lightning IIFlight Test

The F-35 Flight Test Update in the Volume 27, Number 2 issue of Code One concluded with the record-setting month of June 2012 with the Integrated Test Force completing 114 test flights and 1,118 test points. Since then, the team set new records of 135 System Development and Demonstration, or SDD, flights for 239 SDD flight hours and more than 1,100 test points in August 2012. With training pilot checkouts at Eglin AFB, Florida, and test pilot qualifications at NAS Patuxent River, Maryland, fifty-four pilots have now flown the F-35 Lightning II.

Weapon testing has progressed since the last issue as F-35 pilots dropped the program’s first 1,000- and 2,000-pound inert Joint Direct Attack Munitions, or JDAMs, and the first AIM-120 AMRAAM separation test was carried out. The team also completed airstart testing for the F-35A and F-35B variants to collect critical data for upcoming high angle of attack tests. Through 20 October 2012, the F-35 program had accrued 986 test flights for more than 7,800 test points in 2012.

9 July 2012: First F-35B Night Flight
US Marine Corps pilot Maj. Richard Rusnok took off in F-35B BF-2 at 9:57 p.m. EDT for the B-model’s first night flight. The one-hour flight from NAS Patuxent River, Maryland, in BF-2 evaluated the aircraft’s exterior lighting. It was Flight 204 for BF-2.

17 July 2012: First F-35C Flight With Block 2A Software
The first F-35C test mission with updated Block 2A software was piloted by Navy Lt. Chris Tabert in F-35C CF-3 for 1.1 hours from NAS Patuxent River, Maryland. Block 2A software provides additional capabilities for the F-35, such as the Multifunction Advanced Datalink, the current Link-16, maintenance datalink, and a mission debriefing system. The mission marked CF-3 Flight 68.

27 July 2012: F-35A Airstart Testing Complete
Lockheed Martin test pilot David Nelson completed airstart testing in F-35A AF-4 during Flight 131 over the Edwards AFB, California, test range. The 2.3-hour mission included the final four required airstarts, a critical step prior to the start of high angle of attack tests.

1 August 2012: First Air-To-Air MADL Exchange
F-35As AF-3 and AF-6 accomplished a high data rate exchange with the first F-35 air-to-air communication over the Multifunction Advanced Datalink, or MADL. Air Force Lt. Col. George Schwartz flew AF-3 on Flight 128 for two hours from Edwards AFB, California. Mark Ward piloted the 1.8-hour AF-6 Flight 104.

7 August 2012: First F-35B Airstart Mission
Marine Corps Lt. Col. Matt Kelly piloted the three first F-35B engine spooldowns over the Edwards AFB, California, test range to signal the beginning of F-35B airstart testing. The 1.3-hour mission marked F-35B BF-2 Flight 212.

8 August 2012: First Weapons Separation
Flying at 400 knots at 4,200 feet altitude in F-35B BF3, Lockheed Martin test pilot Dan Levin dropped an inert 1,000-pound GBU-32 JDAM over the Atlantic test range. The 0.8-hour mission was the F-35 program’s first weapon separation. The milestone flight was BF-3 Flight 224.

10 August 2012: First F-35C Fly-In Arrestment
Navy Lt. Chris Tabert accomplished the first fly-in arrestment into the MK-7 arresting gear cable by an F-35C at JB McGuire-Dix-Lakehurst, New Jersey. Using an interim arresting hook system, an engineering team composed of F-35 Joint Program Office, Naval Air Systems Command, and industry officials conducted tests to assess cable dynamics, aircraft loads, and performance on F-35C CF-3. During testing, Tabert achieved five of eight attempts into the arresting gear. Completing these tests enabled the F-35 program to improve the redesigned arresting hook system. Engineering design reviews will continue, culminating in initial sea trials projected for spring 2014.

13 August 2012: New Record 19 Flights In One Day
The F-35 program set a new record of nineteen flights in one day in production flights and test flights at five bases across the United States. F-35s were flown from Edwards AFB, California; NAS Patuxent River, Maryland; JB McGuire-Dix-Lakehurst, New Jersey; NAS Fort Worth JRB, Texas; and Eglin AFB, Florida.

15 August 2012: F-35B Airstarts Complete
Lockheed Martin test pilot Dan Canin piloted F-35B BF-2 for Flight 217 to perform the F-35B’s final airstart test mission. Pilots accomplished twenty-seven F-35B airstarts over the Edwards AFB, California, test range to complete the prerequisite for next year’s F-35B high angle of attack tests.

17 August 2012: BF-2 Returns To Pax
The F-35B test aircraft BF-2 was ferried back to NAS Patuxent River, Maryland, with Dan Canin at the controls following the completion of airstart testing. After an overnight stop at NAS Fort Worth JRB, Texas, Canin completed the trip from Edwards AFB, California, with 3.4-hour BF-2 Flight 219.

22 August 2012: F-35B Formation Flight
Marine Corps Maj. C. R. Clift and Navy Lt. Cmdr. Michael Burks flew F-35B test aircraft BF-2 and BF-4 in formation over the Atlantic Test Range. The flight, which originated from NAS Patuxent River, Maryland, tested formation flying qualities at subsonic and supersonic speeds to provide data on F-35B handling characteristics. The 1.9-hour mission marked BF-2 Flight 221 and BF-4 Flight 130.

22 August 2012: 20,000th Test Point Complete
The SDD team accomplished 20,000 test points since the beginning of the test program with two F-35A test flights at Edwards AFB, California, and three F-35B test flights at NAS Patuxent River, Maryland. The overall F-35 SDD flight test program plan calls for 59,585 test points to be verified through developmental test flights by 31 December 2016.

23 August 2012: 1,000th F-35A Test Flight
The F-35A test fleet marked the program’s 1,000th conventional takeoff and landing test flight during three test missions at Edwards AFB, California.

27 August 2012: F-35B Radar Cross Section Testing Complete
Marine Corps Maj. Richard Rusnok piloted F-35B BF-5 for a 1.2-hour flight to complete baseline testing of the aircraft’s radar cross section on a series of flights from NAS Patuxent River, Maryland. The flight marked BF-5 Flight 51.

31 August 2012: New Flight Test Records
The F-35 test team accomplished 135 SDD flights for 239 SDD flight hours and more than 1,100 test points for a record-setting month in August.

12 September 2012: Five Jets Airborne At Pax
The Integrated Test Force at NAS Patuxent River, Maryland, flew five simultaneous test missions: F-35B BF-2, BF-3, BF-4, and BF-5; and F-35C CF-2.

13 September 2012: 2,000 F-35A Flight Hours
The F-35 program’s 2,000th F-35A conventional takeoff and landing test flight hour on a 1.9-hour mission systems sortie occurred in F-35A AF-7 on its 123rd flight. Air Force Maj. Eric Schultz was at the controls for the milestone flight from Edwards AFB, California.

24 September 2012: External Weapons Formation Flight
Air Force Maj. Eric Schultz and Maj. Brent Reinhardt flew F-35A aircraft AF-1 and AF-2 in formation with external inert AIM-9X missiles. The 1.3-hour test flight measured formation flying qualities. The sorties, AF-1 Flight 250 and AF-2 Flight 279, originated from Edwards AFB, California.

4 October 2012: Pax Adds A Pilot
Marine Corps Capt. Michael Kingen joined the test pilot roster at NAS Patuxent River, Maryland, with his 0.9-hour check flight. The first flight for the fifty-fourth F-35 pilot was F-35C CF-3 Flight 85.

4 October 2012: Production Jet Joins Pax Fleet
An F-35 production jet landed at NAS Patuxent River, Maryland, for the first time when F-35B BF-17 was ferried from NAS Fort Worth JRB, Texas, with Bill Gigliotti at the controls. BF-17 will temporarily support the Integrated Test Force at Pax until it joins the Operational Test team at Edwards AFB, California. The 3.1-hour ferry flight marked BF-17 Flight 8.

16 October 2012: First F-35A Weapon Release
The F-35A completed the conventional takeoff and landing variant’s first inflight weapon release at China Lake, California. The weapon release followed the first F-35B weapon release in August. Air Force Maj. Eric Schultz released an inert, instrumented 2,000-pound GBU-31 from the aircraft’s left weapon bay over the Naval Air Warfare Center Weapons Division ranges. The 1.3-hour mission, originating from Edwards AFB, California, marked F-35A AF-1 Flight 254.

19 October 2012: First F-35 AMRAAM Jettison
F-35A test aircraft AF-1 accomplished another testing milestone with the program’s first aerial release of an AIM-120 AMRAAM. Air Force Maj. Matthew Phillips jettisoned the instrumented AIM-120 from the aircraft’s internal weapon bay over the Naval Air Warfare Center Weapons Division test range at China Lake, California, during a one-hour mission. AF-1 Flight 255 originated from Edwards AFB, California.

Sydney Carroll is a communications representative for the F-35 program at Lockheed Martin and is webmaster of F35.com.

Y a estos hay que sumarles progresos en vuelos nocturnos en el casco: http://articles.chicagotribune.com/2012 ... dan-helmet

Y más progresos: http://www.reuters.com/article/2012/10/ ... NU20121024

El ALIS (Automatic Logistics Information System) está casi listo (94%). Y además siguen afirmando que costará $67 millones (sin costes de desarrollo) en 2018.

Por cierto, en casi todos los lados se dice que las relaciones de EEUU con LM son muy tensas.

Y para terminar una un poco cachonda, y es que Egipto ha tenido que desmentir de manera oficial los rumores de vuelos de 6 F-35s israelíes sobre una de sus bases aéreas: http://english.ahram.org.eg/NewsContent ... -over.aspx
champi
Moderador
 
Mensajes: 13626
Registrado: Vie Nov 21, 2008 10:53 pm

Re: F-35 Lightning II

Notapor Orel el Jue Nov 01, 2012 2:02 pm

En el caso de Holada se proporciona un gráfico muy significativo de un estudio oficial publicado el día 25:

Imagen

¡Madre mía! :shock: De 34 millones por avión en 2001 a...¡167 millones en 2012 (y subiendo)! ¡Se ha multiplicado por cinco! :!:
Cómo va a extrañarnos luego que en la oferta hecha recientemente a Japón (y no desde 2001) el precio por avión aumentase mágicamente 2,5 veces.
Desde luego el F-35 dista mucho de ser el F-16 del S. XXI, el requisito básico de diseño de ser "affordable" (asequible) hace años que lo perdió.
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: F-35 Lightning II

Notapor poliorcetes el Jue Nov 01, 2012 2:12 pm

Además del problema que supuso la complejidad de la version C, no entiendo cómo no se ha exigido responsabilidades al fabricante por este desfase
Nunca digas que éste es mi último sendero
**
podcast de portierramaryaire
https://www.ivoox.com/podcast-portierra ... 223_1.html

y recuerda nuestro patreon para actualizar el foro y crecer
https://www.patreon.com/portierramaryaire
Avatar de Usuario
poliorcetes
Site Admin
 
Mensajes: 13139
Registrado: Vie Abr 17, 2009 11:54 am

Re: F-35 Lightning II

Notapor polluelo el Jue Nov 01, 2012 2:16 pm

¿Tu crees? ¿que con la millonada que han pagado los suizos por un avión de papel, teóricamente el mas barato del mundo, este sale caro? ¿Que cuando haya que comprar ruedas para cambiarselas van a salir igual las de un trasto fabricado por miles que las de otro del que hay dos docenas volando?

No es el chollo que contaron, como tampoco lo es el F-16 a no ser que lo quieras como los primeros solo con un visor y en vez de asiento una caja de fruta puesta del revés, pero no está desde luego disparado con respecto a los demás que hay en el mercado. Y sigue siendo el único que por el mismo precio te ofrece estar una generación por delante.
polluelo
 
Mensajes: 5253
Registrado: Lun Mar 14, 2005 12:12 pm

Re: F-35 Lightning II

Notapor poliorcetes el Jue Nov 01, 2012 2:33 pm

Con todo, la gestión del programa diría que ha sido peor que negligente. Si yo presupuesto a mi cliente 60.000, no le puedo cobrar después 240.000 porque el contrato dice pagar tanto por un entregable con tales condiciones a fecha tal.

Si hay papeles firmados, la empresa tendría que haber corrido con los sobrecostos.
Nunca digas que éste es mi último sendero
**
podcast de portierramaryaire
https://www.ivoox.com/podcast-portierra ... 223_1.html

y recuerda nuestro patreon para actualizar el foro y crecer
https://www.patreon.com/portierramaryaire
Avatar de Usuario
poliorcetes
Site Admin
 
Mensajes: 13139
Registrado: Vie Abr 17, 2009 11:54 am

Re: F-35 Lightning II

Notapor champi el Jue Nov 01, 2012 4:45 pm

Otro artículo interesante: http://fullcomment.nationalpost.com/201 ... n-billing/
Michael Byers & Stewart Webb, Special to National Post | Oct 30, 2012 12:01 AM ET | Last Updated: Oct 31, 2012 2:11 PM ET
...
Any F-35 aircraft, serving in any air force in the world, will continuously be upgraded through a series of stages called “blocks.” According to a Lockheed Martin information package posted on the Internet by the Norwegian government, the F-35 fleet will finish its development at the end of Block 7 in mid-2021.

Just two months ago, the Department of National Defence indicated that Canada’s 65 aircraft will be acquired over the period between 2016 and 2022.

Lockheed Martin, the manufacturer of the F-35, admits that it has only a “notional” outline of the content of the blocks. Many of the upgrades will be to the 9.5 million lines of computer code that are still being written for the F-35, but others will be upgrades to the hardware of the aircraft itself. For instance, Lockheed Martin foresees that Block 6 will include canopy extensions and improvements to the range and propulsion of the aircraft — in other words, new engines.
...

"Extensiones de la cabina" :?: De los nuevos motores ya había visto artículos (programa AETD), pero de esto es la primera vez que lo leo y no tengo ni idea de a qué se refiere.

Respecto a las 65 unidades de Canadá, del mismo enlace:
...
According to both the Auditor General and the Parliament Budgetary Office (PBO), costs for the F-35 will be much higher than what the Department of National Defence has publicly estimated. The PBO estimated the full cost to be $29.3-billion, including upgrade costs of $3.9-billion.
...

Actualizarlos supondría $60 millones por unidad. Un poco exagerado me parece a mí...
champi
Moderador
 
Mensajes: 13626
Registrado: Vie Nov 21, 2008 10:53 pm

Re: F-35 Lightning II

Notapor Orel el Jue Nov 01, 2012 5:59 pm

No es el chollo que contaron, como tampoco lo es el F-16 a no ser que lo quieras como los primeros solo con un visor y en vez de asiento una caja de fruta puesta del revés,

El F-16 se mantuvo siempre con un coste proporcionalmente comedido, y en cada momento de su evolución ha sido siempre de las opciones "baratas" (excepto el capricho del Block 60) .
pero [el precio del F-35] no está desde luego disparado con respecto a los demás que hay en el mercado.

La cuestión no es que no tenga un precio disparado respecto a cazas actuales, que no lo tiene aunque sea más caro, si no que se especificó para ser considerablemente más barato que los cazas actualmente ofertándose y asequible. Y ha fallado claramente en ambas aspiraciones. Lo que no quita que será un gran caza, que es otra cosa. Pero el F-16, que es por lo que viene esto, nunca ha sido el más caro de entre todos cazas del mercado, y siempre ha sido asequible.
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: F-35 Lightning II

Notapor poliorcetes el Jue Nov 01, 2012 6:23 pm

lo de "un gran caza" esta por ver, ojo. pesa mucho más la parte A que la parte F en su diseño
Nunca digas que éste es mi último sendero
**
podcast de portierramaryaire
https://www.ivoox.com/podcast-portierra ... 223_1.html

y recuerda nuestro patreon para actualizar el foro y crecer
https://www.patreon.com/portierramaryaire
Avatar de Usuario
poliorcetes
Site Admin
 
Mensajes: 13139
Registrado: Vie Abr 17, 2009 11:54 am

Re: F-35 Lightning II

Notapor Orel el Jue Nov 01, 2012 6:52 pm

pesa mucho más la parte A que la parte F en su diseño

Eso está claro, me refería a "un gran "avión"".
Avatar de Usuario
Orel
Moderador
 
Mensajes: 46184
Registrado: Sab Sep 24, 2005 11:33 am
Ubicación: España, en el bocho

Re: F-35 Lightning II

Notapor polluelo el Jue Nov 01, 2012 6:59 pm

lo de "un gran caza" esta por ver, ojo. pesa mucho más la parte A que la parte F en su diseño


¿Y por eso dejará de ser un gran caza? Porque el Phamtom no es que se revolviera precisamente en un pañuelo y no creo que nadie lo baje del pedestal, por citar solo uno.

El F-16 se mantuvo siempre con un coste proporcionalmente comedido,


Bastante relativo. Estamos dandole el apelativo de comedido a algo que siempre ha costado mas que un barco y tanto como un regimiento de carros.

El problema del F-35 es que lo comparamos con generaciones anteriores, decimos que es mas caro que el XXX en servicio actualmente o que es mas caro que un F-16 diseñado hace cincuenta años. Pero a ese F-16 en su momento, cuando era tan barato, no lo comparabamos con un Phamton o un F-5 sino con un F-18 de su misma generación. ¿Cuanto costaba un Mirage de los que compramos para Gando y a cuanto nos ponian el F-16 un par de años después? Haciendo una busqueda rápida en el año 72 la Usaf hace un encargo de trescientos y pico F-5E a poco mas de 2 millones cada uno, un par de años después se hace el primer encargo de F-16 y salen casi a cinco millones cada uno. Y decimos que era un caza barato cuando en ese momento era mucho mas caro que cualquiera de la generación anterior.

Cuando tengamos algún otro de su generación para comparar podremos decir si es mas caro o mas barato que.
polluelo
 
Mensajes: 5253
Registrado: Lun Mar 14, 2005 12:12 pm

Re: F-35 Lightning II

Notapor poliorcetes el Jue Nov 01, 2012 10:26 pm

Hombre, siendo como es un cazabombardero, la parte caza diría que es más secundaria de lo que fue para tu ejemplo, el Phantom II. El papel original de interceptor para la flota estaba muy bien ejecutado, mientras que lo importante para el F35 es el rol de ataque
Nunca digas que éste es mi último sendero
**
podcast de portierramaryaire
https://www.ivoox.com/podcast-portierra ... 223_1.html

y recuerda nuestro patreon para actualizar el foro y crecer
https://www.patreon.com/portierramaryaire
Avatar de Usuario
poliorcetes
Site Admin
 
Mensajes: 13139
Registrado: Vie Abr 17, 2009 11:54 am

Re: F-35 Lightning II

Notapor polluelo el Jue Nov 01, 2012 11:36 pm

Ya ha salido mas de uno diciendo que en el apartado dinámico va a dar mas de una sorpresa y que no tiene nada que envidiarle a un F-16 limpio, lo que creo que no es que se desenvuelva mal precisamente.
polluelo
 
Mensajes: 5253
Registrado: Lun Mar 14, 2005 12:12 pm

Re: F-35 Lightning II

Notapor champi el Vie Nov 02, 2012 9:22 am

Es caro, y bastante más de lo que prometieron. Pero si miramos a la competencia, tenemos que a los indios el T-50 les va a salir por más de $200 millones la unidad, y en cuanto a electrónica casi con toda seguridad será inferior (pretenden meterle muchos componentes locales). Y eso a pesar de que su desarrollo está pagado a medias y de que la mano de obra está allí mucho más barata. De la versión original rusa se dijo que saldría a $100 millones pero me extraña mucho viendo los números de los indios, y viendo también que ya empieza a acumular sus primeros retrasos...

A pesar de que siempre he criticado los sobreprecios y las tonterías de LM, que como puse en uno de los enlaces anteriores aún hoy sigue prometiendo un precio de fabricación de $67 millones, estoy con Polluelo en que es mejor que nos vayamos acostumbrando a estos números porque es lo que hay... en todos lados.

Respecto a la carga de trabajo, y en contraste con el resto de socios, RU espera absorber un 15% de la producción y mantener 25.000 puestos de trabajo: http://www.defencemanagement.com/news_s ... p?id=21327
champi
Moderador
 
Mensajes: 13626
Registrado: Vie Nov 21, 2008 10:53 pm

Re: F-35 Lightning II

Notapor poliorcetes el Vie Nov 02, 2012 10:48 am

Esto no debería ser como la promesa de un político. Aquí había un contrato con presupuesto y plazos.

Uno de los factores de compra fue el precio, como lo fue también de la petición de propuestas. Si se incumple, debería tener consecuencias como para todo hijo de vecino
Nunca digas que éste es mi último sendero
**
podcast de portierramaryaire
https://www.ivoox.com/podcast-portierra ... 223_1.html

y recuerda nuestro patreon para actualizar el foro y crecer
https://www.patreon.com/portierramaryaire
Avatar de Usuario
poliorcetes
Site Admin
 
Mensajes: 13139
Registrado: Vie Abr 17, 2009 11:54 am

PrevioSiguiente

Volver a Fuerzas aéreas

¿Quién está conectado?

Usuarios navegando por este Foro: No hay usuarios registrados visitando el Foro y 0 invitados