Documento de la CBO estadounidense sobre el coste de reemplazar la actual flota de aviones de combate:
https://www.cbo.gov/system/files?file=2 ... unding.pdfAunque realmente poco hay más que intenciones, ya se atreven a predecir algunas cosas sobre el Penetrating Counter Air (pág. 8 ). Este programa sería el destinado a producir un sustituto para el F-15C/D y F-22 que debería entrar en servicio a mitad de la década de 2030, y se acabaría de entregar en 2050. La CBO estima el coste de aquisición por unidad en unos $300 millones para unas 414 unidades.
Entre las características destacarían más alcance y carga, mejores sensores y capacidades furtivas. Sin embargo, el alto coste de desarrollar y adquirir una plataforma con estas tecnologías podría hacer fracasar el proyecto.
Uno de los documentos en los que se basa para hacer estas estimacines, es el "Air Superiority 2030 Flight Plan" de 2016, en el que ya se menciona el PCA (pág. 6):
https://www.af.mil/Portals/1/documents/ ... 20Plan.pdfFind, Fix, Track, and Assess
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3. Penetrating Counterair (PCA). Capability development efforts for PCA will focus on maximizing tradeoffs between range, payload, survivability, lethality, affordability, and supportability. While PCA capability will certainly have a role in targeting and engaging, it also has a signifcant role as a node in the network, providing data from its penetrating sensors to enable employment using either stand-off or stand-in weapons. As part of this effort, the Air Force should proceed with a formal AoA in 2017 for a PCA capability. Consistent with an agile acquisition mindset designed to deliver the right capability on the required timeline, this AoA will include options to leverage rapid development and prototyping in order to keep ahead of the threat
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Target and Engage
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2. PCA. In addition to F2TA capabilities above, the penetrating capabilities of PCA will allow the stand-in application of kinetic and non-kinetic effects from the air domain.
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