champi escribió:En la revista oficial de Airbus "Rotor" hay un artículo sobre el NH90:
https://www.airbus.com/content/dam/corp ... 0604-2.pdf...
THE TECHNICAL AMBITION OF THE CAÏMAN STANDARD 2
The Caïman Standard 2 is a major evolution of the NH90 Caïman, providing the aircraft with new operational capabilities coupled with improved flight safety in poor conditions. The scope of the future standard includes new equipment and fittings that will enable commandos to board and exit the helicopter faster, as well as an increased digitalisation of the avionics. This last point will bring the most spectacular technical progress, with the introduction of the following equipment:
· The Euroflir 410 optronic ball, incorporating several sensors operating at different wavelengths, as part of the first Standard 2 development ‘step’;
· The Distributed Aperture System (DAS), providing better visibility in poor flight conditions (snow, dust, fog), by day and night, as part of the second Standard 2 development ‘step’; and
· A fully digital TopOwl helmet, capable of simultaneously displaying DAS and EOS images on the visor.
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Respecto a los nuestros también viene algo:
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FIRST OVERSEAS DEPLOYMENT
“We will receive new helicopters in the Standard 3 configuration for the Spanish NH90, which incorporates added improvements such as Mode 5 IFF capability and the DIRCM self-protection suite. In the future, all Standard 1 and 2 configurations of the Spanish NH90 will be upgraded to Standard 3,” the Brigadier explained. In relation to its first overseas deployment, the Commander of the FAMET said: “In recent months we’ve been preparing a contingent of NH90 helicopters to take part in the European Union Training Mission in Mali.
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It offers cruise speeds of 150 knots compared to the 120 knots of the Super Puma with similar consumption, which reduces the time needed for missions and expands its radius of action .
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“The incorporation of the NH90 by the Spanish Air Force constitutes a major leap forward in terms of mission planning and execution. Its fully digital cockpit provides pilots with all the information they need, while the automatic mission planning system facilitates preparation of ground missions, easing pilot workloads by transferring information directly to the helicopter’s systems. The 48th Wing is therefore very keen to get started with the NH90. While we’re fully aware of the effort required to implement a new weapons system, we also know it will be more than worthwhile due to the enhancement of the 803rd Squadron’s operational capacity for the execution of its key roles (personnel recovery, special aerial operations and SAR/MEDEVAC missions),” summed up Colonel Gonzalo Martí.
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Se pueden resaltar más cosas que me parecen interesantes:
- 444 helicópteros entregados, de un total de 597 contratados a día de hoy.
- 22 iniciativas para mejorar la disponiblidad de la flota, reduciendo carga de mantenimiento necesaria (p.ej. con la experiencia de la flota la revisión de las 600h se ha extendido a 900h, y la revisión de la caja de trasmisión ha pasado de 1200h a 1800h, reduciendo el tiempo de los retrofits y mejorando la disponibilidad de repuestos (hace unos años se lanzó un programa similar para los repuestos de los helicópteros comerciales, suponiendo una gran mejora para los operadores). Me imagino que el Hub logístico de Albacete podría tener un papel en esto.
- los franceses llevan 6 años operándolo en el Sahel, junto con Tigres. Resaltan la autonomía, que les permiten hacer saltos consecutivos manteniendo la persecución sobre las tropas enemigas, de día y noche.
- según el jefe de las FAMET, nuestra flota ya ha hecho 6000h de vuelo, y han ido incorporando gradualmente los distintos equipos de misión (gancho de carga, protección balística, sistema de rapel, ews, etc.). Comenta también que en el futuro toda la flota de actualizará al Std3.
- se resalta el salto de capacidades en el escuadrón 803 con respecto al Super Puma: velocidad de crucero de 150 knts en lugar de 120 con un consumo similar, mayor envuelta de vuelo gracias al piloto automático, operación todo tiempo (visores de casco, FLIR, radar metereológico, etc)
- los ejército Finlandés es el primer operador que ya tiene toda su flota en el estándar final (por cierto, la nueva librea blanca y negra es chula). Los utilizan para todo: desde lanzamiento de minas hasta para lucha contraincendios. Realzan su autonomía y la rapidez de reacción de los mandos. También la precisión del piloto automático, útil en maniobras delicadas con poca visibilidad. Y también que les permite volar sin problemas en condiciones de fuerte engelamiento... Los dejan por la noche al raso con el "fresco" (hasta -40°)!!
Tanto los franceses, como los fineses y los españoles resaltan que están todavía aprendiendo a sacarle todo el provecho, en un proceso de continua mejora.
Para mí, el programa del NH90 TTH Std2 francés es un caso de lo que se puede hacer con la plataforma, todavía tiene mucha capacidad de crecimiento... Veremos algún día una RWS? O transportando tropas y UGV?
Un saludo
Tempus fugit...