Moderadores: Lepanto, poliorcetes, Edu, Orel
Desde luego que no [es excepcional atravesar la barrera del sonido en ejercicios militares sobre zonas civiles], lo que tampoco quiere decir que sea algo natural, pero desde luego excepcional no es, y tampoco muy difícil, a poco que durante la misión se opere en las proximidades de umbrales críticos. Esto es particularmente cierto con el Tifón.
Radars for Tranche 2 aircraft introduce a redesigned Processor Line Replaceable Item (LRI) which will also support the future introduction of an Active Electronic Scanned Array (AESA), together with hardware within the Receiver to support high-resolution Synthetic Aperture Radar (SAR).
Por seguir con el hilo de preguntas: ¿qué parte del efa fabricamos nosotros?
BERU Microelectronica S.A.
Inertial measurement unit
CESA
Main and nose gear assembly
Actuators
Components for braking system
Valves
APU
Arrestor hook lockup unit
Liquid reservoir
Door parachute lock unit
Draeger Hispania
Oxygen system
EADS CASA
[Toda el ala derecha]
1000 Ltr Supers fuel tank
E.N. Santa Barbara
Gun & barrel
Linkless ammunition box
Fibertecnic
Chaff & flare dispenser
Indra EWS S.A.
Panels
Inertial measurement unit
Utility control system front computer
Laser inertial navigator
Wing pylon
Flight control computer
IFF and comm. equipment
INTA
Radome
Parafly S.A.
AEA Garments
Page Iberica S.A.
Generator
TECNOBIT S.A.
Transducer
Heater
FLIR [IRST Pirate]
Fuente: http://eurofighter.airpower.at/fertigun ... nehmen.htm
http://eurofighter.airpower.at
Participación Industrial
Los consorcios industriales Eurofighter y Eurojet, actúan como contratistas principales del sistema de arma y del motor EJ-200, respectivamente. El consorcio Eurofighter está constituido por cuatro compañías, una por cada una de las Naciones participantes en el programa: BAe Systems, EADS(DASA), Alenia y EADS(CASA).
El consorcio Eurojet está también constituido por cuatro compañías, una por cada una de las Naciones participantes en el programa: Rolls-Royce, MTU, Fiat Avio e ITP.
Por parte española se ha constituido el Consorcio Español CEDIEF, AIE que agrupa las empresas españolas participantes en el programa.
-Hay otras 14 (15) empresas españolas, a parte de CASA e ITP con participación importante en el programa:
- ENOSA,
- CESA,
- TECNOBIT,
- PAGE IBERICA,
- DRAEGER HISPANIA,
- INTA,
- FIBERTECNIC,
- EMPRESA NAC. SANTA BARBARA,
- GAMESA,
- CONSUR,
- BERU MICROELECTRí“NICA,
- J.V.C. ESPAí‘A,
- SAINSEL y
- MICROTECNICA
(Nota: inexplicablemente les falta INDRA, que englobó a INISEL y CESELSA).
Otras 288 empresas nacionales o internacionales actúan como subcontratistas de las 16 anteriores.
http://www.mde.es/Galerias/politica/arm ... IGHTER.pdf
SPAIN
BERU Microelectronica S.A. ----- INERTIAL MEASUREM. UNIT.
CESA ------------ LIQUID BY-PASS VALVE, LIQUID RESERVOIR, FLAPPER TYPE CHECK VALVE, ARRESTOR HOOK UPLOCKUNIT, DOOR PARACHUTE LOCK UNIT, EJECTOR SHUT-OFF VALVE, NON RETURN VALVE, LEADING EDGE ACT.SYSTEM, LG SELECTOR VALVE MANIF., MAIN GEAR ASSEMBLY, AUXILIARY POWER UNIT, NOSE GEAR ASSEMBLY, MAIN WHEEL & BRAKE, NOSE WHEEL BRAKE&SKID CONTR.EQUIP., AIRCREW SERVICES PACKAGE, TANK EJECTING UNIT, A/C MOUN.ACC.DRIV.GEARB., FOREPLANE ACTUATOR, A.C.DOUBLE ENDED BOOST P.
CONSUR SA ----- NOSE RADOME (DIELECTRIC).
Draeger Medical Hispania AEROSPACE ----- NBC VENT.SUPPLY PACKAGE, MOL.SIEVE OX.GEN.PACKAGE, AUXILIARY OXYGEN BOTTLE.
E.N. Santa Barbara ------ LINKLESS AMMUNITION BOX, GUN AND BARREL.
EADS Construcciones Aeronauticas SA ----- 1000 L SUPERS. FUEL TANK.
Fibertecnic ------ CHAFF & FLARE DISPENSER.
INDRA DTD, SA ------ MISSILE WARNER, ESM-ECM EQUIPMENT SPEC.
INDRA SISTEMAS S.A. ------ UCS FRONT COMPUTER, MAINT.DATA PANEL & PMDS, FLIGHT CONTROL COMPUTER, IFF TRANSPONDER SYST, IFF INTERROGATOR, FUSELAGE STATION UNIT, INTEGR.TIP STATION UNIT, WING PYLON STATION UNIT, COMM.&AUDIO MANAGEM.UNIT, LASER INERTIAL NAVIGATOR, GLOBAL POSITIONING SYST., NOSE RADAR PROCUREM.SPEC, UCS SPS COMPUTER, DISTRIBUTION UNIT, NON-SAF.CRIT.ARMAM.CONTR, SAFETY CRIT.ARMAM.CNTT., MIDS INTERFACE UNTT, V/UHF TRANSCEIVER.
Page Iberica, S.A. ------ DC GENER.&ASSOCIATED CU.
Parafly S.A. ------ AEA GARMENTS.
Tecnobit S.A. ------ WINDSCREEN HEATER C.U., FLIR SPECIFICATION, BULK STORAGE DEVICE, AIR DATA TRANSDUCER(ADT).
https://www.tcu.es/repositorio/6610226d ... /I1155.pdf
pag 44
"La aportación de España supone alrededor del 14% del Programa y, aunque percibe retornos
directos en ese mismo porcentaje, recibe el 100% de la tecnología de los productos desarrollados y
fabricados en el Programa. Así mismo, el sistema de toma de decisiones en el Programa es por
unanimidad, teniendo las cuatro Naciones participantes un peso del 25%. "
Y tienes toda la organización, créditos, pagos, vocales, comités de seguimiento, quienes lo forman, periodicidad de las reuniones etc...
http://bibliotecavirtualdefensa.es/BVMD ... path=27828
LA INDUSTRIA ESPAÑOLA DE DEFENSA EN EL ÁMBITO DE LA COOPERACIÓN INTERNACIONAL
UN ANTES Y UN DESPUÉS EN LA INDUSTRIA AERONÁUTICA ESPAÑOLA. EL PROGRAMA EUROFIGHTER
The original announcement stated that the UK and Germany would each take 250 aircraft, while Spain and Italy would share 250 between them. A subsequent dispute dropped the total production from 750 to 620, and it was then that the UK reduced its commitment to 232.
http://forbesblog.dailymail.co.uk/2012/ ... -four.html
si dividimos un avión en tres partes (motores, fuselaje y aviónica), no tengo muy claro qué porcentaje de cada parte hacemos nosotros.
¿POr qué pregunto esto? Pues porque si sólo fabricamos partes menores, significa que no estamos aprendiendo gran cosa, con lo cual nuestra industria aeronáutica no se desarrollará como es debido.
Por lo tanto, cuando toque sustituir al f 5 habrá que comprar un entrenador avanzado en el extranjero, y no tengo tan claros los beneficios del efa.
Adicionalmente y gracias a los acuerdos de cooperación establecidos, el 99,5% del dinero invertido en este Programa es facturado por empresas españolas, por lo que puede asegurarse que el 40 por ciento de los 10.700 M€ invertidos volverán al Estado en concepto de impuestos directos o indirectos (IVA, Impuesto de Sociedades, Seguridad Social, tasas y tributos).
Más de 15 empresas españolas participan directamente como suministradores de sistemas y equipos en este Programa y hasta 300 de forma indirecta a través de subcontrataciones. Las cifras de empleo directo rondan las 3.000 personas, las de empleo indirecto 4.000 y las de empleo inducido, es decir las personas que viven de los gastos e inversión derivados de los anteriores podrían llegar a las 15.000.
http://www.portalcultura.mde.es/Galeria ... 9_2007.pdf
Eurofighter Typhoon has also generated significant economic and financial returns for the country. Due to the established cooperation agreements, 99,5 % of the money invested in this programme is invoiced by Spanish companies, which means 40% of the 10,700 million euros invested will return to the state as direct or indirect taxes (IVA, Tax of societies, Social Security, Rates and Tributes).
...
Out of the about 100,000 personnel employed directly and indirectly on the Eurofighter programme in Europe (Germany: 25,000, Italy: 20,000, UK: 40,000), some 22,000 personnel work for this unique European programme in Spain.
http://www.eurofighter.com/fileadmin/we ... 0b_Low.pdf
Costo (coste) del EFA para España en euros a Enero de 2008 (presupuesto eurofighter):
- Desarrollo: 1975 millones pagados entre 1988 y 1995.
- Produccion, mejoras e ILS, sistema logistico integrado:
5592 millones pagados entre 1997 y 2007
1813 millones entre 2007 y 2010.
1991 a pagar entre 2010 y 2013
2.000 a pagar a partir de 2013.
Total: 13.371 millones de euros.
Antes de que hagas la cuenta de la vieja y digas que cada avion sale a 150 millones, ahí va incluido absolutamente todo, desde los aviones hasta los respuestos, formacion, financiacion, montaje de instalaciones, renovacion de empresas fabricantes, contratacion de empresas para tercer y cuarto escalon, costo total del programa de principio a fin.
Teniendo ademas en cuenta que el 35% de ese dinero es recogido por el Estado via impuestos, es decir, que no lo paga, el costo total es de 8691 millones.
Agosto 2009
El coste del programa Eurofighter EF-2000 Typhoon es de 10.795,4 millones de euros, de los que 1.598,7 millones corresponden a la fase de Definición y Desarrollo, y los restantes 9.196,7 millones, a la producción.
http://infodefensa.com/esp/noticias/not ... p?cod=1799
SOURCE : Flight International
Eurofighter gets serious about Japan's F-X contest
By Siva Govindasamy
The Eurofighter Typhoon is becoming a serious contender in Japan's forthcoming F-X fighter competition, with industry sources saying that Tokyo is taking the European fighter more seriously in the much-anticipated tender.
"If you had asked me a year ago, I would have said that the Typhoon did not have a chance due to the close US-Japan ties. I am no longer sure of that," says a Tokyo-based industry source close to the Japanese defence ministry. "Washington's continued refusal to release information on the [Lockheed Martin] F-22 has strained bilateral defence ties, and Japanese politicians and bureaucrats are eyeing the Typhoon as a viable alternative to the other American fighters that are on offer."
Under its F-X competition, Japan is seeking around 50 aircraft to replace its ageing McDonnell Douglas F-4s. It has delayed issuing a request for proposals for the past two years while unsuccessfully lobbying the US Congress to overturn the Obey Amendment, which prohibits the sale of the F-22 to any foreign government due to its high level of sensitive technology.
Sources say that Tokyo will push one more time next year, after the US presidential and Congressional elections and Japan's own general elections. If it fails again, it will turn its attention to the Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter. Delays in the JSF's delivery schedule, however, could result in Japan following Australia's lead and ordering an interim batch of fighters to prevent a drop in its air capability.
In that situation, Tokyo will likely choose between the Typhoon and Boeing's F/A-18E/F and F-15E. Australia's order for the F/A-18E/F has given the type a boost, while the fact that Japan is the largest operator of the F-15C outside the USA could give that fighter's successor an advantage.
Eurofighter, however, argues that the Typhoon has the most modern platform of the three and stresses its willingness to share much of the fighter's technology with Japanese industry, a fact that will remind Tokyo of the USA's rebuff over the F-22 every time that they bring it up. With orders for the Mitsubishi Heavy Industries F-2, a Japanese version of the Lockheed Martin F-16, ending, MHI will also welcome the opportunity to continue with its licence-production business.
Given that Japan is likely to operate alongside the US military in any conflict, some observers argue that it makes more sense for the country to go with the US defence contractors. However, sources close to Eurofighter point out that the UK and Italy - both also allies of the USA - will operate a combination of F-35s and Typhoons in the future as well.
"Japan's existing F-4s and F-15s are cannot be used for much longer, even with upgrades, while the F-2 is an old platform. The UK and Italy are evidence that the USA could operate with the Typhoon in the mix. In fact, a combination of the F-35 and Typhoon could result in Japan having the most modern fleet possible," says a second source.
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